Niniejsza strona korzysta z ciasteczek (cookies).
Zobacz szczegóły.
Elbląg
OSW Fala

Historia Kanału Elbląskiego

W latach 1848 – 1872 wybudowano kanał żeglowny dla jednostek pływających o wyporności 50 ton łączący Elbląg z Ostródą i Iławą. Skrócił on drogę wodną z Ostródy do Bałtyku, która uprzednio wiodła rzeką Drwęcą do Torunia, a następnie Wisłą do jej ujścia, usprawniło to spław drewna i innych towarów. Kanał ten jest unikalnym do dzisiaj w skali europejskiej efektem myśli technicznej niemieckiego projektanta inż. Georga Jacoba Steenke i miejscowych wykonawców. Obelisk upamiętniający inżyniera stoi u najwyższego punktu pochylni w Buczyńcu. Kanał zasadniczy ma 62,5 km długości. Wybudowano 4 śluzy i 5 pochylni ze specjalnie skonstruowanymi wózkami do przewozu jednostek pływających (Jedyne w świecie sprawne do dnia dzisiejszego). Pochylnie pozwalają pokonać różnicę poziomów ok. 99,5 m na stosunkowo krótkim (10 km) odcinku kanału.

historia_kanalu_elblaskiego
historia_kanalu_elblaskiego
historia_kanalu_elblaskiego
historia_kanalu_elblaskiego
historia_kanalu_elblaskiego
historia_kanalu_elblaskiego
historia_kanalu_elblaskiego
historia_kanalu_elblaskiego
historia_kanalu_elblaskiego
historia_kanalu_elblaskiego

Projekt i wykonanie Artur „Artulino” Wyszyński.